יום שני, 18 ביוני 2012

קרקעות חקלאיות למכירה


הפשרת קרקעות לבניה


בזמנים עברו, שמעטים הם האנשים שזוכרים אותם כיום, מדינת ישראל הייתה ממש כמו יישוב חקלאי גדול. עם הקמת מדינת ישראל הוקמו ברחבי המדינה אינספור יישובים חקלאיים, מושבים ושיתופיים וכמובן הקיבוצים – שהמודל שלהם לשיתוף פעולה חברתי קנה לה מעריצים ברחבי העולם כולו. באותה תקופה רובם ככולם של תושבי מדינת ישראל התפרנסו מעבודת האדמה, בצורה כזו או אחרת. אם אתם קוראים מאמר זה, קרוב לוודאי שאתם חיים בתקופה הזאת ואתם יודעים היטב שכבר הרבה זמן מדינת ישראל רחוקה מלהיות כפר חקלאים גדול. למעשה, אם בעבר רוב כלכלת ישראל התבססה על חקלאות, כיום היבול העיקרי של מדינת ישראל הוא כלי נשק וטכנולוגיה. אי אפשר להאכיל בזה אנשים, אבל אפשר להרוויח מזה כסף. אז איך כל ההקדמה הזאת קשורה לנושא של הפשרת קרקעות לבניה?

קרקע חקלאית לבנייה 

מפני שככל שהזמן חלף יותר ויותר אנשים זנחו את עבודת האדמה לטובת עיסוקים אחרים ורווחיים יותר, לאורך הדורות עברו במשפחות רבות בישראל קרקעות חקלאיות שלא נעשה בהן כל שימוש שקשור בדרך כלשהי לחקלאות. מפני שרוב בעלי קרקעות אלה גם אינו מתכנן להתחיל להפשיל שרוולים ולעסוק בגידול ירקות לתפארת מדינת ישראל, הם מעוניינים למכור את הקרקעות למשקיעים. אנשים רבים קונים קרקעות שבאופן רשמי מיועדות לחקלאות, מתוך תקווה וציפייה ליום שבו הן יופשרו. מה זה אומר כאשר קרקע חקלאית מופשרת? פירוש הדבר שבמקום להשתמש בקרקע למטרות חקלאיות ותו לא, כעת ניתן להשתמש בה גם למטרות של מגורים ואפילו למטרות מסחריות – ובמציאות המודרנית שבה אנו חיים, זה מה שהופך אותן להרבה יותר רווחיות.

מה כדאי לכם לברר לפני שאתם רוכשים קרקע להפשרה?


·         המועד הצפוי להפשרת הקרקע החקלאית – בשנים האחרונות חלה עליה ניכרת בהתעניינות בקרקעות חקלאיות מצד משקיעים. הסיבה לכך היא שעל ידי רכישה זולה יחסית של קרקע יחסית ניתן לעשות קופה נאה בקלות רבה יחסית. אם אתם מתעניינים בתחום של הפשרת קרקעות לבניה, אחד מהדברים החשובים ביותר שאתם צריכים לקחת בחשבון זה מועד הפשרת הקרקע. פעמים רבות עלולות לחלוף שנים עד שקרקע חקלאית מופשרת, לכן מומלץ בחום כי תייעצו עם אנשי מקצוע בעלי ניסיון בתחום של הפשרת קרקעות לבניה, על מנת שלא תתקעו עם אדמות חקלאיות ותיאלצו לעשות הסבה מקצועית למגדלי בננות.
·         עם מי יש לכם עסק – כפי שצוין קודם לכן, מפני שמדובר על תחום אשר בו כמויות רבות של מזומנים עוברים מיד ליד, אתם צריכים לדעת מול מי בדיוק אתם מנהלים משא ומתן על הפשרת קרקעות לבניה. בנוסף על פגישה אישית עם בעל הקרקע, אתם פשוט חייבים לברר את כל התיעודים הרשמיים המצביעים על כך שהוא אכן הבעלים הרשמי והחוקי של הקרקע. בנוסף על כך, מומלץ שתבררו גם אם בטאבו יש אזהרות כלשהן אשר קשורות לאותה קרקע שאתם מעוניינים לרכוש במיטב כספכם. מוטב להיות מחושבים וזהירים ולא ליפול בפח.
·    מהן התוכניות של הרשויות לגבי הקרקע – יכול להיווצר מצב שבו מצאתם קרקע להפשרה שלפי ההערכות הזהירות ביותר יופשרו תוך שנים ספורות בלבד. ייתכן שבנוסף על המילה של בעל הקרקע, התייעצתם גם עם איש מקצוע והוא אישר את ההערכה. כל זה טוב ויפה, אך דבר אחד נוסף שיש לבדוק הוא מהן התוכניות העתידיות לגבי השימוש בקרקע זו. למשל, ייתכן שמדובר על עיר בצמיחה שזקוקה לכל פיסת אדמה כדי להתרחב או לשדרג את התשתיות, ואז כל התוכנית שלכם תתבטל. מוטב לברר מראש מאשר להתאכזב בעתיד.

כיצד לקבוע את פוטנציאל הקרקע?


·         אוכלוסיית הדיירים בקרבת הקרקע – אחד מן הדברים המשפיעים יותר מכל על קביעת הערך הכספי של נכס מסוים, הוא אוכלוסיית הדיירים אשר מתגוררים בקרבת מקום. למשל בפרוייקט דירות חדשות בירושלים נלקח בחשבון גם אופי הציבור אשר מיועד להתגורר באזור.  גם אם הצלחתם למצוא קרקע חקלאית שעומדים להפשיר בעתיד הקרוב, חובה עליכם לברר את טיב האוכלוסייה המתגוררת בסביבת הקרקע. בין אם אתם רוכשים את הקרקע למגורים האישיים שלכם ובין אם למטרות השקעה עתידית, מדובר על גורם שאתם חייבים לקחת בחשבון.
·         מהו הערך הממוצע של דירות חדשות או ישנות הממוקמות בסמוך? – כדי להעריך מראש את הסיכויים שלכם להרוויח מהפשרת הקרקע, תנסו לברר את ערך הדירות הנמצאות בסמוך לקרקע החקלאית. כך תוכלו לדעת, פחות או יותר, מהם הרווחים הצפויים לכם.
·        נגישות – למיקום של הקרקע יש השפעה מכרעת על שוויה. למשל, קרקע הממוקמת ליד כבישים ראשיים המובילים לערים הגדולות תהיה שווה לא מעט כסף, לעומת קרקע חקלאית במושב שכוח אל. בנוסף, עד כמה הקרקע קרובה לטבע, לאזורי קניות, לשכונות מגורים וכיוצא באלה. כל הדברים האלה משפיעים מאוד על שוויה.