יום שני, 24 בספטמבר 2012

קרקעות חקלאיות להשקעה


קרקעות חקלאיות להשקעה


קרקעות להשקעה
אנשים רבים שוקלים לבצע עסקת חייהם על ידי רכישת קרקע חקלאית אשר תופשר בעתיד. יחד עם זאת, קיימים מספר פרמטרים אשר חייבים להתייחס אליהם לפני הרכישה. בחינת פרמטרים אלו עשויה להוות את ההבדל בין ביצוע עסקה טובה ורווחית לבין עסקה גרועה אשר תגרום לכם להפסדים גדולים. נשאלת השאלה: לאילו פרמטרים יש להתייחס ? ועד כמה יש להזדרז בעת הרכישה ?

מיקום הקרקע


הדבר הראשון אליו יש להתייחס הינו מיקום הקרקע החקלאית. חשוב לבחור בקרקע חקלאית הממוקמת בסמוך למתקנים ציבוריים כגון: כבישים, תחנות רכבת, קיום תחבורה באזור, אזור תעשייה ועוד. במקרים רבים, מתקנים אלו עדיין בשלבי תכנון.  על כן, יש לפנות לרשות המקומית ולבקש את תכניות האזור. כך, גם אם מיקומה של הקרקע אינו אטרקטיבי כעת יתכן ובעוד שנתיים האזור ישגשג ומחיר הקרקע יעלה באופן משמעותי.

כדאיות רכישת הקרקע


רכישת קרקע חקלאית הינה למעשה אפיק השקעה בו אתם בוחרים להשקיע בתזמון מסוים. נשאלת השאלה: האם זהו אפיק ההשקעה הטוב ביותר בזמן זה ? על כן, אל תתעצלו ובחנו מספר נתיבי השקעה נוספים. זכרו כי סכום התשואה מרכישת קרקע חקלאית בא לידי ביטוי רק לאחר מספר שנים.

זכות בעלות או חכירה ?


חלק מן הקרקעות החקלאיות בישראל מעניקות זכות בעלות וחלקן מיועדות לחכירה בלבד. אין ספק כי עדיף לרכוש קרקע חקלאית להשקעה המעניקה זכות בעלות, כיוון שלאדם פרטי קיימת אפשרות לדחוף קדימה את על נושא ההפשרה. כמו כן, במקרה של רכישת קרקע חקלאית המעניקה זכות בעלות ישלם בעל הקרקע פחות מיסים ויתמודד מול ביורוקרטיה בכמות נמוכה מאשר היה רוכש קרקע חקלאית באמצעות דמי חכירה.

להיחפז או לשקול בכובד ראש ?


בכל המדובר ברכישת קרקעות חקלאיות להשקעה, נושא התזמון הינו קריטי. מצד אחד, אין לרכוש קרקע חקלאית להשקעה עד אשר לא בודקים היטב את כל הפרמטרים. יחד עם זאת, אם לא תרכשו את הקרקע בזמן, יתכן ואדם אחר יקדים אתכם ובכך תפספסו את עסקת חייכם. אז מהי התשובה ? ובכן, אין תשובה חד משמעית. הדרך הטובה ביותר לפעול הינה לבדוק את כל הפרמטרים ותוך כדי כך להיות דרוכים בכל רגע נתון לגבי רוכשים מתחרים.

הוצאות אשר יש לקחת בחשבון


אם אתם מעוניינים ברכישת קרקע חקלאית להשקעה עליכם לקחת בחשבון כי יהיה מספר הוצאות לא מבוטל בגינה. הוצאות אלו יבואו לידי ביטוי בעיקר בשני נושאים עיקריים: מס שבח והיטל השבחה.

  • מס שבח- בעת מכירת קרקע חקלאית, על הרוכש לשלם למדינה מס שבח. שיעור המס עומד כיום על 20%. יחד עם זאת, שיעור זה משתנה מפעם לפעם ולכן יש להיות במעקב מול רשות המיסים ומנהל מקרקעי ישראל. חשוב לציין כי הוצאה בגין מס שבח הינה הוצאה מוכרת ויש להצהיר עליה. למעשה, ניתן להצהיר כהוצאה מוכרת גם את שכר טרחת עורך הדין אשר טיפל ברכישה, סכום היטל ההשבחה, תשלומים שונים למנהל מקרקעי ישראל, עלויות הפיתוח וכיו"ב.

  • היטל השבחה- חוק התכנון והבניה קובע כי יש להטיל היטל השבחה במקרים מסוימים. היטל השבחה הינו תשלום המשולם על ידי בעל הקרקע החקלאית לוועדה המקומית- במידה ועולה שווי הקרקע. שווי הקרקע החקלאית עשוי לעלות ממגוון סיבות כגון: אישור שינוי תכנית, הקלה כספית הניתנת לרוכש, התרת שימוש חורג מן התכנית המקורית ועוד. סכום היטל ההשבחה נקבע על ידי שמאי מטעם הרשות המקומית.

מה חשוב לזכור לפני רכישת קרקע חקלאית ?


  • בדיקת שטח הקרקע החקלאית אל מול הרשות המקומית- חשוב ביותר לבדוק את טיבו של השטח הסובב לקרקע החקלאית המיועדת לרכישה. במידה וקיימות תכניות פיתוח מצד הרשות בכל תחום ציבורי, תעשייתי או פרטי באזור אין ספק כי כדאיות העסקה עולה.
  • העתק רישום מלשכת המקרקעין- בהעתק הרישום, ניתן לראות האם קיימות מגבלות כלשהן הקשורות לשטח, הן מבחינת הבנייה העתידית והן מבחינה כלכלית.
  • בדיקה מול מנהל מקרקעי ישראל- מומלץ לבדוק עם מנהל מקרקעי ישראל שהקרקע החקלאית אינה רשומה כמיועדת לבנייה עתידית כלשהיא.
וכטיפ חשוב לסיום, רכישת קרקע חקלאית הינה נושא מורכב מבחינה ביורוקרטית ומשפטית כאחד. על כן, מומלץ לשכור עורך דין אשר יטפל בנושא החל מאיתור השטח ועד לסיום הרכישה.